Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodziliśmy 2-go kwietnia 2025r., w naszej Szkole w miesiącach kwiecień-czerwiec odbyły się zajęcia sensoryczne w klasach młodszych nawiązujące do danego zaburzenia rozwoju związanego z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.
Dzieci przypomniały sobie czym jest autyzm, a także miały okazję poczuć, poznać świat w sposób inny niż zazwyczaj- słabiej, gdy informacje" trafiają jak przez rękawice", którymi próbowali narysować dowolne rysunki lub "za mocno(gdy bodziec trafia do mózgu ze znacznie większą siłą) jak kłucie igłą " poprzez dotyk stopami różnych faktur elementów ścieżki sensorycznej.
Próbowały poznać świat osoby z autyzmem, aby łatwiej było im pomóc zrozumieć taką osobę, która kiedyś być może będzie potrzebowała ich
pomocy w poradzeniu sobie ze swoim lękiem, trudnościami.
Zrozumiały, że świat może być odbierany inaczej przez osoby z autyzmem, trochę jak przez okulary, w których nie wszystko jest wyraźne, widoczne(zadaniem dzieci było przeczytanie tekstu w różnego rodzaju okularach) lub przez słuchawki przez które ciężko zrozumieć to, co mówią do nas inni, gdy dookoła tyle osób próbuje nam coś przekazać, gdy tyle informacji, bodźców nas otacza. Zadaniami dzieci była próba odgadnięcia tytułu piosenki, utworu z założonymi słuchawkami wygłuszającymi lub próba zrozumienia tego, co mówi do nas konkretna osoba, gdy dookoła otaczają nas inne rozmawiające osoby, hałas. Uczniowie próbowali również swoich sił w odgadnięciu rodzaju olejku zapachowego (gdy wszystkie wydają się podobne) oraz umiejętności koncentracji podczas skakania przez skakankę.
Próba odgadnięcia rodzaju krążka sensorycznego, którego dzieci dotykały stopami z zamkniętymi, zasłoniętymi oczami oraz przedmiotu, materiału swoimi dłońmi bez pomocy zmysłu wzroku okazały się najtrudniejszymi zadaniami do wykonania.
Dzieci miały również okazję wyciszyć napływ bodźców ich otaczających poprzez zastosowanie z pomocą nauczyciela kołdry obciążeniowej oraz duszka sensorycznego- narzędzi wykorzystywanych w terapii integracji sensorycznej.
Na koniec zajęć zastanowili się oraz wspólnie z nauczycielami rozmawiali o tym „Co im się podobało? Czy jest coś co ich bardzo denerwuje?jakie miały trudności podczas wykonywania zadań? Co ich rozpraszało? W jaki sposób okazują swoje uczucia?, Czy osoby z autyzmem mają podobne trudności, problemy do naszych? W jaki sposób możemy pomóc drugiej osobie? ".
Zajęcia poprowadziły: Kamila Ceynowa oraz Anna Maj-Radtke.